هر آنچه باید درباره جراحی سر و گردن بدانید!

انواع جراحی سر و گردن - مطب دکتر عالیان در تهران

بسیاری از اعضای حیاتی بدن در ناحیه سر و گردن قرار دارند و همین مسئله باعث شده است که سر و گردن جزو حساس‌ترین نقاط بدن شناخته شود. سر و گردن به دلیل ساختار خاص خود دارای پیچیدگی‌های بسیاری است؛ به همین جهت تشخیص بیماری‌های سر و گردن به تخصص بالایی نیاز دارد و نمی‌توان به راحتی راه درمانی مناسبی را برای درمان این قبیل بیماری‌ها پیدا کرد. جراحی سر و گردن جزو مهم‌ترین و سخت‌ترین جراحی‌ها است که به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد. برای انجام این‌گونه جراحی‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مقاله از وب‌سایت دکتر عالیان در نظر داریم تا پس از توضیح در مورد بیماری‌های سر و گردن، انواع روش‌های جراحی سر و گردن را به طور کامل شرح دهیم.

بیماری‌های سر و گردن

• تومور‌های ناحیه‌ی سر و گردن
  • سرطان دهان
  • سرطان حلق
  • سرطان حنجره
  • سرطان غدد بزاقی
  • تیروئید غدد لنفاوی

با پیشرفت علم در زمینه‌ی پزشکی برای تمامی موارد بالا راه‌های درمانی گوناگونی وجود دارد که می‌توان بر اساس نوع بیماری از روش‌های درمانی مختلف استفاده کرد.

انواع روش‌های جراحی سر و گردن - مطب دکتر عالیان در شهر تهران

رایج‌ترین دلایل بیماری‌های سر و گردن

بیماری‌های سر و گردن به دلایل مختلفی در افراد به وجود می‌آیند که از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• اختلالات مادرزادی
  • وجود تومور و توده
  • عفونت‌ها التهاب‌ها
  • صدمات به وجود آمده توسط ضربه یا حادثه

نکاتی در مورد بیماری‌های سر و گردن

سر و گردن مانند بسیاری از اندام‌های بدن از بافت‌های مهمی تشکیل شده است. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بافت‌های سر و گردن می‌توان به غدد لنفاوی اشاره کرد. این غدد نقش بسزایی را در دفاع بدن از عفونت و سرطان‌ها دارند. هنگامی که غدد لنفاوی دچار التهاب یا تورم شوند مشکلات جدی را برای سر و گردن به وجود می‌آورند. اگر مشکلات غدد لنفاوی افزایش یابد، در زندگی روزمره فرد اختلالاتی را به وجود خواهد آمد. برای درمان بیماری‌های پیچیده‌ی سر و گردن که از جمله این بیماری‌ها می‌توان سرطان‌های گسترده سر و گردن را نام برد، نیاز است تا از جراحی سر و گردن استفاده شود.

نشانه‌های ابتلا به بیماری سر و گردن

از اصلی‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های سر و گردن، درد در نواحی سر و صورت است. وجود هر گونه برآمدگی در نواحی سر و گردن حتی اگر دردی برای فرد به همراه نداشته باشد می‌تواند یکی از نشانه‌های وجود این بیماری است. بیماری‌های سر و گردن علائم و نشانه‌های مختلفی دارد که در صورت وجود هر کدام از این موارد بهتر است که برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. از جمله مهم‌ترین علائم و نشانه‌های این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• دشواری در خوردن و آشامیدن
  • درد سینوس‌ها
  • درد دهان
  • گلو درد
  • مشکل در هنگام حرف زدن

باید به این نکته نیز توجه کرد که درمان این بیماری‌ها در آغاز بسیار راحت‌تر است و اکثر این بیماری‌ها اگر در مراحل ابتدایی شناخته شوند، احتمال بهبودی فرد بیمار بسیار افزایش می‌یابد. اگر  بیماری‌های مرتبط با سر و گردن به موقع درمان نشوند می‌توانند مشکلات جدی برای فرد به وجود بیاورند و پزشک مجبور به انجام جراحی سر و گردن شود.

جراحی سر و گردن - مطب دکتر عالیان در شهر تهرانانواع جراحی سر و گردن

برای جراحی‌های سر و گردن روش‌های مختلفی وجود دارد که پزشکان متخصص بر اساس نوع و مرحله گسترش بیماری در فرد از عملی متناسب با وضعیت جسمانی فرد استفاده می‌کنند. در ادامه در نظر داریم تا مهم‌ترین روش‌های جراحی‌ سرو گردن را شرح دهیم.

1- جراحی رباتیک قابل انعطاف

دسترسی به نواحی دهان و گلو امری سخت و دشوار برای پزشکان است. جراحان برای دسترسی به این نواحی نیازمند استفاده از دستگاه‌های مخصوصی هستند.

2- برهنه کردن تارهای صوتی

روش برهنه کردن تار‌های صوتی نیز از روش‌های جراحی سر و گردن است. از این روش برای برداشتن لایه‌های خارجی که روی تار‌های صوتی قرار دارند استفاده می‌شود. معمولاً هنگامی که فرد در مرحله صفر سرطان قرار دارد و بیماری فقط محدود به تارهای صوتی می‌شود، استفاده از روش برهنه کردن تارهای صوتی می‌تواند روش مناسبی باشد. این روش درمانی در موارد نادری صحبت کردن فرد را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

3- جراحی با لیزر

هنگامی که در گلو تومور‌هایی دیده شود، برای از بین بردن این تومور از جراحی لیزر استفاده می‌شود. در این روش، ابتدا یک آسندوسکوپ مجهز به پرتوی لیزری وارد گلو می‌شود و از آن برای از بین بردن و سوزاندن تومور‌ها استفاده می‌شود. با این روش می‌توان به طور کلی تومور‌ها را از بین برد.

جراحی سر و گردن - مطب دکتر عالیان در تهران4- کوردکتومی

برای برداشتن تمام یا بخشی از تار‌های صوتی از روش درمانی کوردکتومی استفاده می‌شود. زمانی که فرد دچار سرطان گلو بسیار کوچک شده باشد و یا فقط بافت‌های سطحی درگیر بیماری شده باشند باید از یکی از روش‌های جراحی سر و گردن استفاده کنیم. یکی از بهترین عمل‌هایی که می‌توان برای این امر انجام داد استفاده از روش درمانی کوردکتومی است. از مزیت‌های اصلی‌ این روش افزایش احتمال بهبود بیمار است و از معایب آن نیز می‌توان به دچار مشکل شدن فرد در هنگام حرف زدن اشاره کرد. همچنین برداشته شدن یک دسته از تار‌های صوتی سبب خشن شدن صدا می‌شود اما اگر هر دو دسته تار‌های صوتی به طور کامل برداشته شوند، فرد قدرت صحبت کردن خود را از دست می‌دهد.

5- لارنژکتومی پارشیال

لارنژکتومی از روش‌های مؤثر جراحی سر و گردن است که از آن برای درمان سرطان‌های کوچک حنجره و برداشتن بخشی از جعبه صدا استفاده می‌شود. در این روش تنها بخشی از حنجره برداشته می‌شود و بقیه حنجره دست نخورده باقی می‎ماند. علاوه بر این مورد از جراحی لارنژکتومی پارشیال برای برداشتن بخشی از حنجره که در بالای تار‌های صوتی قرار دارند نیز استفاده می‌شود. تارهای صوتی دارای دو دسته‌اند که با استفاده از لارنژکتومی پارشیال می‌توان به راحتی یکی از این دو دسته را برداشت به گونه‌ای که به دسته‌ی دیگر هیچ آسیبی وارد نشود.

روش‌های گوناگون دیگری برای جراحی سر و گردن وجود دارد که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لارینژکتومی توتال، فلپ‌های میوکوتانوس، فاریژکتومی، فلپ‌های آزاد، برداشت گره‌های لنفاوی و… اشاره کرد؛  همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی در زمینه لیفت بینی، جراحی گوش و آندوسکوپی را در وب‌سایت دکتر عالیان متخصص گوش، حلق و بینی در شهر تهران مطالعه کنید.